Det gode skole hjem samarbejde: 3 remindere til skolen og 3 remindere til forældrene

Der kan være mange udfordringer i løbet af et skoleforløb i børnehøjde, og det er derfor af stor betydning at der er en god dialog mellem personalet på skolen og forældrene. Et frugtbart samarbejde lægger i sidste ende kimen til gode løsninger, der gavner børnenes læring og udvikling. Som skole er en god og smidig kommunikation med forældrene af stor betydning. Især i de små klasser har både lærere, skolens ledelse og forældre brug for at være i kontakt og helst samarbejde godt om at få klasserne til at fungere.

Hold hovedet koldt og hjertet varmt

Læreres arbejdsmiljø er ofte blevet debatteret. Og det sker ikke sjældent, at det fylder for den enkelte lærer, hvis et samarbejde med én eller flere forældre bliver ubehageligt. Eller hvis læreren skal bruge meget tid på en dialog, som ikke virker til at rykke på tingene. Omvendt kan det også fylde for forældrene, hvis barnet ikke er glad for sine lærere eller ofte bliver klemt i relationerne i klassen. For både skolens ansatte og forældrene gælder det derfor om at holde hovedet koldt og hjertet varmt, når der skrives eller samtales om eventuelle problemer.

Hvad må skolen huske på?

Som skole må man huske, at man kommunikerer med mennesker, der er følelsesmæssigt involveret og tæt forbundet med det barn, hvis skolegang man samarbejder om. Derfor kan det være fint, at man som skole har venligheden forrest og udviser ydmyghed. Sig, hvad I gør som skole, og hvad der ville være en stor hjælp, at forældrene gør, sådan at klassefællesskaberne kan fungere bedst muligt. Børn skal lære med tiden at være en del af et fællesskab på skolen, og det kommer ikke altid af sig selv.

På skolens bane gavner det samarbejdet, når:

  1.  man er tydelig om forventninger og roller i dialogen med forældrene og gerne fra starten, når samarbejdet etableres. Det kan være fint at vende tilbage til løbende i takt med, at børnene bliver ældre og organiseringen og reglerne ændrer sig i de større klasser.
  2. man taler forældrenes rolle op og forsøger at lytte til og lære af eventuel kritik. Husk at den kommer af et brændende ønske om en god skoledag for forældrenes eget barn. Anerkend denne præmis men sæt grænser, hvis kritikken bliver irrationel eller får karakter af personangreb.
  3. man holder spændende (forældre)møder, hvor der er variation i form og indhold. Husk at forældrene måske har siddet til møde på arbejdet hele dagen. Gør møderne enkle og fællesskabende og husk den gode mødeledelse. De fleste forældre kan godt lide at blive hørt og inviteret ind i en god dialog.

Læs mere om samarbejde her.

Hvad må forældrene huske på?

Som forælder kan man blive emotionel over de historier, man hører fra sit barn. Man kan få lyst til at handle hurtigt, fx ved at skrive eller ringe til en lærer. Når der skal samarbejdes med de ansatte på skolen, er det godt som forælder at huske disse 3 ting:

  1. Der er altid flere vinkler på en sag/situation
  2. Barnet skal møde modstand og lære at håndtere det som en del af dets udvikling. Det kræver ro og tålmodighed som forælder. Måske er en trøstende krammer og et lyttende øre i første omgang nok. Indimelle kan det faktisk være alt, der skal til, for at barnet kommer videre på egen hånd.
  3. Læreren har en professionel rolle og en masse at se til. Det betyder at al kommunikation med de ansatte skal foregå venligt og ordentligt. Forældrene har indirekte et medansvar for den ansattes arbejdsmiljø.

Hvis du vil læse mere om samarbejde kan du bestille bogen “Samarbejdets psykologi”.



Kategori(er): Samarbejde