Sådan laves forsiden til en ny bog

Der ligger Wulf Morgenthaler kalendere fremme og en bibel til de unge konfirmander med pink skrift. I bogreolerne fra gulv til loft står fagbøger ved siden af krimier, romaner og digtsamlinger. Og så lige en skulptur indimellem, så øjet ikke bliver helt bog-træt. De laver flere hundrede forsider om året lige her i de charmerende kontorer i Jorchs Passage. Og lidt andre opgaver også – men her skal det handle om arbejdet med omslag til bøger. Jeg har nemlig fået lov til at komme på besøg i design- og kommunikationsbureauet Imperiet til en snak med ham som udvikler omslaget til min nye bog. Han hedder Harvey Macaulay.

Der vil altid være brug for bøger!

Hans navn afslører, at han ikke er født i Danmark. Når han fortæller, hører man den amerikanske accent en smule. Harvey fortæller mig, at han snart skal rejse til L.A. og besøge sin familie. Vi får os en snak i det store åbne kontor – og i mødelokalet ved siden af, hvor jeg får den lidt længere historie. Om hvordan Imperiet startede i 1999 som en udløber af Forlaget Munksgaard´s in house tegnestue. Om salget af Munksgaard, der blev til etableringen af Imperiet, i starten med Peter Lind, Peter Stoltze og Harvey Macaulay. Om hvordan Imperiet igennem alle årene har stået igennem forlagsbranchens kriser: ”Forlagsbranchen er på én eller anden måde altid i krise”, fortæller Harvey. ”Jeg husker, da man var bange for CD-rom´en, så var det E-bogen, og nu er det streamingtjenester og AI”.

Vi taler om alt det arbejde, der er blevet lavet igennem årene hos Imperiet. Nu sidder der i alt 7 grafiske designere og arbejder på højtryk i de rare lokaler med højt til loftet og kunst på vægge og reoler. Så Imperiet har på én eller anden måde levet i og overlevet ”kriserne”.

Stor produktion og rar atmosfære

Krise i forlagsbranchen eller ej, så fornemmer jeg en stor ro og en rar atmosfære her i lokalerne lige bagved Strøget i København. Jeg spørger Harvey, hvad han er mest stolt af. Han siger: ”Vi er stolte af, at vi eksisterer. Og vi er taknemmelige for, at vi stadig kan få lov at lave det, vi gør. Vi er en del af den danske forlagsverden, hvor man kender hinanden på kryds og tværs. Der bliver udgivet mange bøger i Danmark, når man tænker på, hvor relativt lille befolkningen er”.

Man fornemmer tydeligt, at Imperiet står på mangeårige relationer. Harvey fortæller, hvordan de har opbygget relationer igennem årene, både indadtil på kontoret, og i forlagsbranchen som helhed. Lige siden Munksgaards-dagene, hvor han som ung grafiker blev hyret ind til forskellige bog-relaterede opgaver.

Hvordan foregår det så?

Jeg spørger ham, hvordan det egentlig foregår, når han bliver spurgt om at lave et omslag til en bog?

”Når arbejdet til en bog går i gang, så samarbejder man med redaktøren fra forlaget. Tidligere var man med på redaktionsmøderne på forlaget, og så kunne man ellers berede sig på enten thumbs-up eller thumbs-down fra deltagerne rundt om bordet, når forsiden blev præsenteret”. Harvey fortæller, hvordan vi mennesker bedømmer en forsides visuelle udtryk lynhurtigt: Kan jeg lide den eller ej? Den proces foregår øjeblikkeligt. ”Sådan er gamet”, siger Harvey, og man fornemmer erfaringens fylde. Ingen bitterhed men kun en erfaren fagpersons tørre konstatering af, hvordan processerne foregår, og hvad man kan forvente.

Harvey fortæller videre om forside arbejdet: ”Nu om stunder laves forsidearbejdet i dialog med redaktøren direkte. Når det gælder din bog, så sendte redaktøren Sidsel lidt tekst fra bogen og så indholdsfortegnelsen. Hun skrev lidt om bogen og visionen med udgivelsen på en mail. Og så videresendte Sidsel et moodboard fra dig med nogle farver, som du godt kunne lide”. Mit moodboard ligger fremme på bordet sammen med Harveys skitser og skrifttyper. Jeg husker, hvordan jeg søgte efter nogle særlige farver på Flüggers hjemmeside. Alt blev sendt til Harvey. Han fortsætter: ”Og så er det bare i gang! Der skal helst ikke være for mange begrænsninger fra starten”. Nogle gange tager arbejdet med en forside længere tid. Man starter ét sted og ender et helt andet sted. Andre gange er det én af de første skitser, som rammer det, den skal – og redaktør, forlag og forfatter er begejstrede med det samme”.

En særlig niche

Harvey har stået i denne lynhurtige feedback mange gange (synes om – synes ikke om). Han er dybt respekteret for sit tålmodige og grundige arbejde. Når man har specialiseret sig i forside-design og omslag til bøger, så bliver man også dygtig til lige netop det. Harvey fortæller: ”Forsiderne skal laves for små budgetter. Så man har flere i gang på samme tid. Der har aldrig været rigtig mange penge i forlagsbranchen. Men vi er gearet til at svømme i det vand”, siger han.



Kategori(er): Bøger